divendres, 6 d’abril de 2012

Buscant un pla o "I ara, què faig?" (II)


Jugada 10.
"- Ara que has tret les peces, quin és el teu pla? - Matar el rei.-"
 Jugada 20. La mateixa partida
"-I ara?- Matar el rei.-"
Jo i un dels meus nens

Ja vam veure que a falta d'objectius clars durant la partida podem fixar-nos en les nostres peces i buscar una posició més eficaç per cada una d'elles. Això ens resultarà fins a cert punt ja que hem de saber perquè fem les coses, és a dir, hem de tenir un pla.

Un pla no és cap altra cosa que un objectiu. Jugar sense pla és molt comú en molts jugadors i ens fa errar per la partida esperant que el rival es decideixi.

Quantes vegades hem jugat h3 o a3 per veure què ens plantejava el rival?

De plans hi ha molts, alguns a curt termini o d'altres pensant ja en el final de la partida. La dificultat és saber trobar-los, però sempre hem de tenir algun. Anem a veure-ho:

L'objectiu immediat

L'objectiu immediat és aquell que volem aconseguir en poques jugades i, o bé forma part d'un objectiu global o bé apareix a partir d'una jugada rival, ja sigui un error o per contrarrestar l'objectiu de l'oponent, un contraobjectiu. Veiem exemples:

Evitar que el seu alfil se situi a la casella f6.
Controlar la columna g.
Situar els peons en blanc.
Fer un tren amb la dama i l'afil.
Obrir la diagonal b2-g7.
Desplaçar la dama rival.
...

A vegades, si el rival els intenta evitar i considerem que són importants, és possible que els objectius immediats es convertixin en objectius globals i que durin tota la partida.

La divisió entre immediat i global és indicativa. Hi ha objectius més immediats que d'altres i alguns més globals que d'altres. 

L'objectiu global

És aquell objectiu que des que apareix sempre el tenim en ment i que per dur-lo a terme necessitem objectius immediats. Els seus guanys responen a qüestions més generals i importants. Veiem exemples:

Atacar l'enroc enemic.
Arribar a un final amb una estructura de peons superior.
Obligar que el rei rival s'hagi de desplaçar al centre.
Guanyar una peça.
...

Quan hem assolit un objectiu global immediatament apareix un altre, ja que sempre tenim algun objectiu.


Moure una peça no serà mai un objectiu, sinó una jugada. És important no confondre el què volem amb com ho fem.

Trobar plans

Tot això està molt bé, però la dificultat es troba en com podem formular plans més o menys correctes. Veiem idees.
Us plantejo la següent posició:


Juguen negres

Hi ha dos factors que ens són fonamentals a l'hora de buscar plans: Punts forts i punts dèbils (Em reservo un futur post). A simple vista ens podríem fixar en aquests detalls:
  • Les blanques tenen un peó de més pel flanc de rei.
  • Les negres tenen el peó e i el peó h aïllat.
  • Les negres tenen la columna g semi-oberta.
  • L'alfil negre té les diagonals molt obertes.
  • El rei negre es troba al centre.
Si fòssim blanques podríem considerar que el fet de tenir un peó de més i millor estructura que el negre és suficient per guanyar si arribem a un final superior.
Si som negres podríem aprofitar que el rei blanc es troba davant d'una columna semi-oberta per llençar un atac cap el seu enroc.

Els objectius immediats poden ser molts:
Pel blanc: doblar torres, millorar la posició dels cavalls, amenaçar el peó d'e5, evitar que el rei negre s'enroqui, etc.
Pel negre: Doblar torres a la columna g, situar el seu alfil a una diagonal més ofensiva, enrocar el rei, incloure el cavall a l'atac, etc.

En el moment que els dos objectius globals s'enfrontessin caldria de pensar contraobjectius que vagin d'acord amb el nostre objectiu.
I per acabar, cal dir que ara és el moment de pensar les jugades. Molta feina?

Abans, però, un problema:


Juguen negres

Sort!

5 comentaris:

  1. Del problema, diria que:

    1...e2 2.Axf2
    Diria que les altres jugades blanques no porten enlloc. I ara,
    2...Aa3, clavant l'alfil

    Ara, si
    3.Axe3 e1=D++
    3.Ta1 gxf2+ també guanyant

    ResponElimina
  2. Jo també ho crec, e2 crea l'amenaça de mat immediata amb Tf1# i després de 2.Axf2 Ae3 sembla que la torre blanca no pot arribar a la columna e a base d'escacs per capturar l'alfil i evitar la coronació. És curiós veure com amb el rei negre a e1, e2 o e3 no es podria fer la maniobra.

    I si...
    1.e2 Txf4
    2.Txf4 Axg3
    ... i la torre queda clavada! ... però no serveix donat que si AxT el peó corona. Per postres el rei blanc no podrà passar per la columna f. Així les coses suposo que només quedaria venir amb el rei negre a rematar.
    Molt maco!

    JR

    ResponElimina
  3. és curiós.
    el problema podria ser "qui juga guanya".
    si juguen blanques quina és la solució?

    ResponElimina
  4. Cert, no ho havia pensat.

    1. TxA! I les blanques sembla que guanyen gràcies a la clavada a g6!

    ResponElimina