dilluns, 9 d’abril de 2012

Peces dèbils o "La amenaza..." (II)

Punts dèbils o "La amenaza es más fuerte que su ejecución" (I)



Ja hem vist que, en resum, un peó dèbil és aquell que no es pot defensar per altres peons. Sabem que existeixen peces dèbils, però com les reconeixem? Com tot en aquesta vida trobem una classificació que ens ajudarà en aquesta tasca.

He concretat aquesta llista a 4 elements partir de diversos llibres de tàctica dels escacs. Si algú en discrepa, agraïria que ho comentés:
  1. Peça clavada
  2. Peça desprotegida
  3. Peça tancada
  4. Peça fora de joc
Abans de veure els diferents tipus cal recordad el que deixa Nimzowitch: «L'amenaça és més forta que la seva execució».
Quan ens trobem en un punt en què el rival té una peça dèbil hem d'aprofitar al màxim aquesta situació. Canviar la seva peça per una nostra o deixar que elimini la debilitat sense obtenir res a canvi hem d'intentar no permetre-ho.


Veiem unes pinzellades sobre el tema:


Peça clavada


Si coneixem el tema tàctic de la clavada, entendrem ràpidament sobre què es tracta aquest punt. Quan en una partida una peça rival no es pot moure és el moment ideal per atacar-la i treure'n profit. L'exemple més clar seria el següent:


Quan només tenim el concepte d'obertura més bàsic (Treure peces, controlar centre i enrocar el rei) arribem, sovint, a aquesta posició:


Juguen negres


El cavall d'f3 es troba clavat per l'alfil de g5. Les blanques no poden protegir el cavall amb cap altra peça. És la oportunitat de les negres per aconseguir avantatge explotant al màxim aquesta clavada amb 1. ... Cd4. L'amenaça CxC+ no es pot evitar. Malmetem l'enroc blanc i debilitem l'estructura de peons.


Seria un error jugar 1. ... AxC, ja que eliminaríem la peça dèbil del nostre rival. De la mateixa manera, després de Cd4, hem d'intentar afegir peces a l'atac del cavall si el blanc ho permet. No tenim cap tipus de pressa en jugar CxC, fins que sigui el moment oportú o ens obliguin.


En el diagrama de la dreta veiem una posició en què les blanques han clavat l'alfil negre d'e7. Obviar aquest detall seria erroni, ja que pot donar molts resultats. Així doncs, procedirem com abans: Afegir peces a l'atac de la peça dèbil.


1. De2
1. Ag5 també serveix


Sigui com sigui, després de Rf8 el rei negre perdrà l'enroc. No podrem guanyar l'alfil però obtindrem avantatge posicional.


Aquestes són les directrius que s'han d'aplicar sempre que ens trobem davant d'una peça clavada:
  • Amenaçar la peça amb tot el que poguem.
  • No capturar fins que sigui el moment just.
  • Evitar que es desclavi.
Utilitzar la peça clavada del rival per dur a terme el nostre pla pot ser molt útil.

Peça desprotegida

Com el seu nom indica és aquella peça que no es troba protegida per cap altra. El que és interessant d'aquest tipus de debilitats és que en combinació a altres temes tàctics es converteixen en letals.


En el diagrama de l'esquerra ens trobem una posició amb tres detalls que salten ràpidament a la vista:


El cavall no està defensat


El rei blanc es troba assetjat per les peces grans blanques.


El cavall i el rei es troben a la mateixa diagonal.


Podríem jugar 1. ... d5 per evitar que el cavall es centralitzi ràpidament per c4, però també podem jugar 1. ... Ad4! Amenaçant el cavall i clavant el peó d'e3. Gràcies a la clavada, la jugada 2. ... Tf4! no es pot evitar si es salva el cavall.

Quan ens trobem amb una peça desprotegida no ens hem de tornar bojos atacant-la. Hem d'esperar el millor moment per amenaçar-la, i sempre buscant dobles objectius.

Peça tancada

Si les negres es mengen el peó de b2
 i la torre d'a1, perden dama.
És aquella peça mancada de moviments. Aquella dama que s'ha menjat el peó de b2, o el cavall que buscava un doble a c7, etc. i ara es troba sense moviments.


En el diagrama de la dreta se'ns presenta una posició en què les negres poden entrar dins la nostra posició. En casos com aquests, si ho permetem, podem buscar dues coses:

  • Capturar la peça que entra
  • Entregar material a canvi de temps i millores a la posició.
En aquest cas és molt difícil d'establir paràmetres generals sobre la peça tancada. Cal dir que la majoria de casos en què això passa són els següents:


El cavall que s'allunya del centre i els peons rivals li prenen les caselles.


La dama que captura peons a b2-b7-g2-g7. Normalment escapa, però els temps que gasta moltes vegades compensen, de sobres, el peó que s'ha menjat.


Alfil golafre. Menjar peons a les columnes a/h amb l'alfil és perillós perquè pot quedar tancat.


La torre que va per davant de la nostra estructura de peons pot quedar fàcilment atrapada.


Si el nostre rival té una peça en alguna d'aquestes circumstàncies hem d'intentar aprofitar la situació.


Peça fora de joc


Quan l'acció de la partida es troba en un flanc i tenim una peça morta de fàstic a l'altre... és una peça fora de joc! És una peça dèbil.


De peces fora de joc n'hi ha dues, essencialment:

  • La peça que encara no ha estat desenvolupada
  • La peça que ha estat desplaçada de l'acció
Són peces dèbils per la seva col·locació i la pobre aportació a la partida. El nostre objectiu no ha de ser tant capturar-la sinó de mantenir-la fora de joc. Veiem un exemple:

Juguen negres
Posició en què Tal, amb negres, no gaudia d'unes peces massa ben col·locades. La seva pitjor peça, el cavall. Ara bé, juguen negres i veuen que la torre d'a1 es troba fora de joc.
1. ... Ab1! Tanca la torre a a1, que deixa de controlar la primera fila i obre la columna f.

Per neutralitzar les amenaces i activar la torre, les blanques sacrifiquen part de la seva posició. Al cap de poques jugades la partida estava així:

 
Aronson-Tal (Moscú, 1957)
24º Campionat de la URSS

La torre d'a1 ara ja s'ha activat, però no ha estat inutil 1. ... Ab1. Ens trobem amb un cavall molt més actiu que abans, una dama que ha perdut el seu potencial ofensiu i la parella d'alfils blanca ha desaparegut. A més seguim veient una peça fora de joc, la torre d'h4. Les negres van guanyar poques jugades després.

Fins aquí aquesta introducció en el tema. I com sempre, uns problemes del tema:

Juguen blanques
*

Juguen blanques
**

Juguen negres
***

Sort!

2 comentaris:

  1. Diria que

    Primer: 1.b6 Dxb6 2.Dc3 guanyant cavall

    Segon: 1.Cc8+ Rd6 2.c7 Rxc7 3.Ce6+ guanyant l'alfil. El negre no pot fer altra cosa per evitar la promoció.

    I el tercer, no n'estic massa segur.
    Fa pinta alguna cosa de l'estil 1.Axf3+ Rxf3 2.Cf5 exf5 3.e5+ dxe5 4.Ce5+ Re2 5.Cxc4, on el negre ha perdut un peó però té una posició d'atac que fa molt bona pinta, tot i que caldria analitzar-ho bé...

    ResponElimina
  2. Al tercer problema pinta 1...Ce6 amenaçant Cd4 amb els 2 cavalls. Crec que la posició blanca es derrumba

    ResponElimina