dimecres, 18 de juliol de 2012

Finals I o "Teoria elemental dels finals de peons"

Els finals són, normalment, la part de la partida que queda fora de l'estudi. Potser perquè estan lluny, o perquè hi ha vegades que ni s'hi arriba. Potser perquè hi ha milers o potser perquè s'arriba amb avantatge suficient com per finiquitar la partida.

Tot i així, des d'aquí volem donar 4 pinzellades als finals de peons. De moment, amb la teoria bàsica, que intentarà aportar idees noves per aquells jugadors que ja la coneguin. Si coneixes els termes que es veuran a continuació t'animo a veure la segona part: Finals II (encara inexistent!)

L'oposició

L'oposició és un fenònem que es produeix entre dos reis, quan un d'ells fa de barrera a l'altre. Direm que té l'oposició aquell que evita que el rei enemic avanci. Veiem un exemple:

En aquest cas, tenint en compte que el blanc a efectuat el darrer moviment, observem que el negre no pot fer res més que retrocedir o moure cap a un lateral, permetent el pas del rei blanc. El blanc té l'oposició. 

Com a truc, tindrem l'oposició si entre els dos reis existeix un nombre impar de caselles (1,3,5) i és el torn del rival.


A partir d'aquesta premisa surgeix un nou concepte, molt semblant però que cal tenir en compte:

L'oposició a distància

Mantenint el mateix concepte anterior, l'oposició a distància es produeix quan la distància entre els dos reis és de més de 3 caselles,

L'oposició diagonal

Exactament igual que l'anterior, amb la diferència que parlem de més de 3 caselles en diagonal.

En qualsevol cas, abans d'endinsar-nos a un final o d'avançar els peons cal calcular qui té la oposició. L'exemple més clar és el següent:

Juguen blanques
Al diagrama de la dreta trobem dues posicions quasi bé iguals. 
  • En la primera, guanyen blanques perquè poden mantenir l'oposició. 1.f3 seria un error, ja que permetríem al negre prendre l'oposició. 1. Rg2 o Re2 guanyarien (tenim 5 caselles entre els nostres reis, és a dir, l'oposició a distància)
  • En la segona, les negres entaulen perquè poden mantenir l'oposició i no deixen passar el rei blanc.

Caselles conjugades


Les caselles conjugades són un concepte d'oposició a distància que cal conèixer i calcular:

Dues caselles són conjugades quan, per avançar, necessitem col·locar el nostre rei en una, si el seu es troba en l'altra. Veiem un exemple molt simple i senzill que ens ajudarà a entendre-ho:

Juguen negres
En aquest diagrama, el blanc té l'oposició a distància. 
Com la pot mantenir? El camí més directe (f3, e4) ens faria perdre l'oposició.
Les caselles conjugades ens ajuden a que això no passi. Partint de la base que quan el rei negre estigui a e6 voldrem estar a e4 (punts grocs), només cal que col·loquem el rei a les caselles marcades amb el mateix color que les del rival.




Regla del quadrat

Matemàtica pura! Com saber ràpidament si el nostre peó corona? O si el nostre rei para el peó enemic? La regla del quadrat estipula que si, formant un quadrat tal i com veiem al diagrama el rei enemic es troba dins d'aquest, arriba a parar-lo.

En aquest cas, el peó blanc no coronarà

Altres conceptes útils

Regla del triangle

Maniobra Reti. Taules.
Un rei triga el mateix nombre de moviments en desplaçar-se d'un punt A a un punt B, tant si ho fa en línia recta com dibuixant un triangle. Això, com en la posició del diagrama, ens pot salvar la partida.







  Reserva de temps

Juguen blanques i guanyen gràcies a 1. a3
Si tenim la possibilitat d'avançar un peó en un final per obligar al rival a moure, direm que tenim una reserva de temps. És molt útil per recuperar l'oposició. En el diagrama de la dreta les negres aconseguirien taules sinó fos per la reserva de temps blanca. 1.a3 permet guanyar l'oposició.






He trobat necessari fer aquesta entrada prèvia abans d'atacar els finals. Ara que ja coneixes els conceptes més elementals podem començar a veure'n uns quants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada